aidia_kakwsi

Πως επηρεάζει η διατροφή τη φυσική αποκατάσταση μιας μυοσκελετικης κάκωσης σε ένα παιδί – έφηβο.

Με τον όρο κάκωση εννοούμε  το σύνολο των βλαβών των ιστών πού προκαλούνται ακαριαίως κατά τη στιγμή του ατυχήματος, από διάφορες μορφές μηχανικών παραγόντων, όταν αυτοί υπερβούν τη φυσική αντοχή των ιστών και των οργάνων. Οι τραυματισμοί (κακώσεις) ταξινομούνται σε ανοικτές και κλειστές.
Η κάκωση δεν αφορά μόνο οστά (όπως δυστυχώς συνηθίζεται ν’ ακούγεται) αλλά και μύες τη γνωστή σε όλους μας θλάση (κάκωση μαλακών μορίων) όπου εκεί υπάρχει διακοπή της συνέχειας του ιστού.
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η επιστήμη της φυσικοθεραπειας έρχεται να βοηθήσει τους ασθενείς οπου έχουν υποστεί τέτοιο τραυματισμό, μέσω των μεθόδων της κινησιοθεραπειας, laser, ultrasound, βραχεων κυμματων , ηλεκτροθεραπειας και πολλών άλλων οπου μπορούν να βοηθήσουν την άμεση αποκατάσταση αυτού.Το κάθε οστό έχει τη δική του βιολογική ηλικία και τη δική του ανάπτυξη , αυτό σημαίνει πως η ανάπτυξη του σκελετικού μας συστήματος δεν είναι ίδια με του μυικού όπου   σταματά ταυτόχρονα για όλες τις μυικές ομάδες σε μια συγκεκριμένη ηλικία (το ποσοστό ανάπτυξης εξαρτάται απο το γονότυπο του παιδιού) ,αλλά είναι διαφορετική σε κάθε οστό, για παράδειγμα το άνω τμήμα της κνήμης σταμάτα  στα 20 έτη ενώ το κάτω στα 18 , η σπονδυλική στήλη και το ιερό οστο στα 25 ενώ το ωλέκρανο στα 16 , όπως μπορεί κάποιος πολύ εύκολα να συμπεράνει η αποκατασταση κακώσεων στη νεαρη ηλικία ΑΠΑΙΤΕΙ άριστη γνώση του φυσικοθεραπευτη γύρω από την ανατομία του παιδιού και εξαιρετική προσοχή για την αποφυγή τραυματισμών.
Σημαντικό όμως δεν είναι μονο η φυσιοθεραπευτική και ιατρική προσεγγιση του παιδιού – εφήβου αλλα και η διατροφη του . Ένα παιδι το οποιό δε τρέφεται σωστα , είτε λαμβάνωντας κακής  ποιότητας  θερμίδες απο ταχυφαγεία , είτε λαμβάνωντας μειωμένες, τότε η αποκατάστασή του θα είναι αργή και κακή διοτί ακόμη και οι τραυματισμοί πρεπει να θεραπευόνται άμεσα για να μην έχουμε αργότερα άλλες επιπλοκές.
Για να ζήσει ένα κύταρρο και να μεγαλώσει , πρέπει να προσλαμβάνει θρεπτικές ουσίες και άλλες ουσίες απο τα γύρω του υγρά, όπως και στο σχηματισμό νέου ιστού μετα από κάκωση οπουοι ινοβλάστες περνούν σε μια εκρηκτική φάση και καθώς εφοδιάζονται με οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά απο τα τριχοειδή δημιουργούν ένα πλέγμα απο ίνες κολλαγόνου απαραίτητο για την αποκατάσταση της δομικής συνέχειας των ιστών.
Η μητέρα και ο πατέρας θα πρέπει ν’ ακούν με ευλάβεια το παιδίατρο τους και να μη κάνουν οτι πιστεύουν εκείνοι σωστό για το παιδί τους αλλά ν’ ακολουθούν πιστά τις οδηγίες του παιδιάτρου. Η  πρωτεΐνη ως γνωστόν η δομική ύλη των ιστών μας , όπως για παράδειγμα χρειάζονται τούβλα για να χτιστεί ένας τοίχος έτσι χρειάζεται και η πρωτεΐνη για ν αποκατασταθει ένας ιστός (οστίτης , μυικός κλπ) ,στη περίπτωση της κάκωσης το σώμα μας εχει ανάγκη για περισσότερη πρωτεΐνη απ ότι συνήθως , σε ότι άφορα τα οστά οι απόψεις διίστανται με μελέτες οι οποίες έρχονται σε αντίκρουση αναμεταξύ τους ,οι επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει μια συσχέτιση μεταξύ πρόσληψης  πρωτεϊνών και οστεοπορωτικών καταγμάτων όμως αυτές δεν μπορούν να δείξουν ΑΝ υπάρχει σχέση αιτίας-αποτελέσματος. Οι μελέτες έχουν μεικτά αποτελέσματα και είναι αντικρουόμενες. Κάποιες δείχνουν ότι χορτοφαγικές δίαιτες προστατεύουν από την οστεοπόρωση και άλλες ότι οι πρωτεΐνες χτίζουν πιο γερά οστά. Να σημειωθεί ότι οι μελέτες αυτές αφορούν την υπερβολική κατανάλωση πρωτεϊνών. Οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες για τα οστά καθώς το 20-22% της μάζας τους αποτελούνται από κολλαγόνο, έτσι η έλλειψη αμινοξέων στη διατροφή είναι καταστροφική. Επιπλέον, μελέτες που διερεύνησαν δίαιτες οι οποίες  πρόσφεραν ακόμη και το 30% της συνολικής ενέργειες από πρωτεΐνες  δεν βρήκαν αύξηση ασβεστίου στα ούρα. (η μελετη εγινε σε ενηλικες)
Τελικά η πρωτεΐνη βοηθά τα οστά; Η απάντηση είναι ΝΑΙ αλλά με μέτρο , το παιδί πρέπει να τρώει κρέας , πουλερικά , γαλακτομικα , αυγα. ψάρια και να μη γυρνάμε το κεφάλι σε αυτά , είναι λάθος αποκλειστικά η χορτοφαγία διοτι η πρωτεΐνες που προσφέρουν ειναι δεύτερης κατηγορίας με ελλειψη των βασικών αμινοξεων τα οποια ειναι αναγκαια για την αναπτυξη του παιδιου αλλα και την επουλωση κακωσεων , καθως και η σογια ανοικει στη δευτερης ποιότητας πηγη πρωτεινης . Ενα αλλο επίσης σημαντικό είναι η ποσότητα , στη χορτοφαγία η ποσοτητα πρωτεινης που βρισκεται ειναι ελάχιστη εν σύγκρισή με αυτη στο κρεας. Eίναι γνωστό στους περισσότερους ότι το ασβέστιο είναι απαραίτητο για το χτίσιμο γερών οστών – ιδιαίτερα κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία, όταν ο σκελετός αναπτύσσεται. Αποτελεί το 1,5% του βάρους του σωματός το 99% βρίσκεται στα οστά και το υπολοιπο 1% στα δόντια , το πλάσμα του αίματος και το δέρμα. Μαζί με το φόσφωρο συμβάλει στην οστεοποιησει και είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της λειτουργικοτητας των κυττάρων. Με μέτρο η σοκολάτα! Oρισμένα τρόφιμα, όπως η σοκολάτα, το κακάο, αλλά και το σπανάκι και τα γογγύλια, περιέχουν οξαλικά οξέα, που παρεμποδίζουν την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Στην κατανάλωση κρέατος έχει παρατηρηθεί ότι η απώλεια ασβεστίου σε όσους καταναλώνουν κρέας με μέτρο είναι της τάξεως των 37 mg την ημέρα, ενώ σε όσους τρώνε καθημερινά κρέας αγγίζει τα 137 mg. Oι ειδικοί, λοιπόν, συμπεραίνουν ότι η αυξημένη κατανάλωση κρέατος μπορεί να προκαλέσει απώλεια ασβεστίου. Από την άλλη μεριά, όμως, η μετρημένη κατανάλωση κρέατος, καθώς και άλλων πηγών πρωτεΐνης, είναι απαραίτητη για το χτίσιμο γερών οστών! Το όριο που προτείνουν οι ειδικοί, λοιπόν, είναι έως 4 μερίδες κρέας την εβδομάδα και τρεις μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα. ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ ρωταμε το ΠΑΙΔΙΑΤΡΟ ΜΑΣ!
poutsa mpala kai trampala
Επίσης στη διατροφη του παιδιου πρέπει να υπάρχει καλής ποιοτητας υδατανθρακας (ρυζι , γλυκοπατατα, μακαρονια ζεας,φρούτα κλπ) , οχι λευκο ψωμι , γαριδακια, κρουασάν και οτιδήποτε αλλο περιεχει λευκο αλεύρι , διοτι το παιδί λαμβάνει κακες θερμιδες που το μονο που κανει ειναι να μη το βοηθαει , το λιπος ειναι επισης αναγκαίο στη διατροφή και μάλιστα το καλό λίπος ( ελαιόλαδο, ψαρια κλπ) οχι βούτυρο και κορεσμένο ( ειναι αναγκαία σε μικρές ποσότητες λογο των βιταμινων A,D,E,K) , ο λόγος που αναφέρω τους υδατανθρακες και το λίπος ειναι επειδη το σωμα μας οταν δε βρισκει επαρκή υδατανθρακα , ναι μεν αυξανει την αυξηση καυσης του λιπους, αλλα ποτε δε φτανει σε ποσοστο 100%  αυτου απενταντιας αφηνει ενα μικρο ποσοστο καύσης στη πρωτεινη. Θα δώσω ενά απλο παραδειγμα στις μητέρες αλλα και μπαμπαδες που διαβαζουν αυτο το αρθρο, ο υδατανθρακας  και το λιπος »καιγεται» οπως ενα κουτσουρο ενω η πρωτεινη οπως μια χαρτοπετσετα, ειναι πολύ εύκολο ν’ αντιλήφθεί κάποιος πως εστω και το 2-3% καυσης πρωτεινης απο το σω μα μας όταν αυτο δε βρίσκει υδατανθρακα ειναι αρκετα μεγάλο ,έχοντας ως αποτελεσμα να γινεται ενεργεια και οχι δομικη υλη !
Όλα τα παραπανω θα τα ρυθμισει ΜΟΝΟ ο παιδιατρος στο παιδι και κανεις άλλος , σε οτι αφορα τις αναλογιες τροφων και το είδος των τροφων , όπως κι επισης αρκετές φορες είναι απαραιτητη η χρήση συμπληρωματων διατροφης , κάτι το οποιο αποφασίζει ο παιδίατρος, όταν ο ασθενης δεν ειναι σε θεση να σιτίζεται κανονικα. Ένα αλλο επισης σημαντικο που πρεπει να προσεχουν οι νέες μαμαδες είναι οι πρόσληψη βιταμινών για τα παιδια , να ξεκαθαρισουμε πως οι βιταμίνες δε δινουν ενέργεια αλλα βοηθούν με τη σειρα τους στην αποκατασταση ιστων και ειναι οδηγοι πρωτεινοσυνθεσης , οποτε ποτε καμια μαμα μη δώσει χωρις την έγκριση του παιδιάτρου βιταμίνες στο παιδι της επειδη νιώθει κουρασμένο, απεναντίας θα πρεπει ν ακολουθεί σωστα τις οδηγίες του διοτι μονο ο παιδιατρος γνωριζει αριστα τις αναγκες του παιδιου – εφήβου .

Κράτα το

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *